İş süreçlerinizi otomatikleştirmek için yollar arıyorsanız, RPA ve BPM terimleriyle karşılaşmış olabilirsiniz. Bunlar nedir ve aralarındaki fark nedir? Bu blog yazısında, RPA ve BPM’in ne olduğunu, farklılıklarını, faydalarını ve sınırlamalarını ve her birini veya belki iki teknolojiyi birlikte kullanmanın ne zaman uygun olduğunu açıklayacağız.
RPA'nın Tanımı
RPA, Robotik Süreç Otomasyonu‘nun kısaltmasıdır. Bu teknoloji, karmaşık karar verme gerektirmeyen tekrarlayan, kural tabanlı görevleri otomatikleştirmek için yazılım robotları veya botları kullanır. RPA botları, çeşitli uygulamalardan ve sistemlerden veri almak için insan eylemlerini taklit edebilir; tıklama, yazma, kopyalama, yapıştırma ve veri kazıma gibi işlemleri gerçekleştirebilir.
BPA'nın Tanımı
İş Süreci Otomasyonu (BPA), tekrar eden, çok adımlı ticari işlemleri otomatikleştirmek için yazılım kullanma işlemidir. BPA çözümleri genellikle karmaşıktır, birden çok kurumsal bilgi teknolojisi (BT) sistemine bağlıdır ve özellikle bir kuruluşun ihtiyaçlarına göre özelleştirilir. BPA, iş akışlarını kolaylaştırmaya, daha verimli çalışmaya ve temel işler için boş zaman ve kaynak oluşturmaya yardımcı olabilir.
RPA ve BPA Arasındaki Fark
RPA ve BPA, tekrarlayan görevlerde insan katılımını azaltmayı hedefleyen iki otomasyon teknolojisidir, ancak farklı kapsamları ve yetenekleri vardır. RPA, belge okuma, veri girişi veya sistemler arasında bilgi kopyalama gibi bireysel, ayrı görevleri otomatikleştirebilir. Öte yandan, BPA, farklı görevler ve departmanlar arasında iş akışlarını yönetebilir ve genellikle yapay zeka veya makine öğrenimi gibi ileri teknolojileri kullanarak karar verme ve optimizasyonu sağlar.
RPA ve BPA arasındaki farkı anlamak için RPA’yı bir film setindeki oyuncular, BPA’yı ise onları koordine eden yönetmen olarak düşünebiliriz. RPA, önceden tanımlanmış kurallara göre belirli eylemleri gerçekleştirebilir, ancak BPA tüm süreci denetleyebilir ve istenen sonuçların elde edilmesini sağlayabilir. RPA genellikle uygulaması daha kolay ve daha az maliyetlidir, ancak BPA tüm iş sürecini dönüştürerek daha fazla değer ve verimlilik sağlayabilir.
RPA'nın Sınırlamaları
RPA otomasyon için sihirli bir değnek değildir. Farkında olmanız gereken bazı sınırlamaları vardır. Aşağıda RPA’nın sınırlamalarına bazı örnekler verilmiştir:
Bir sınırlama olarak bunu yazsak da, duruma bağlı olarak RPA’nın kodlama gerektirmeyen, kolay kullanılabilen bir seçenek olması tercih edilebilir bir seçenek olabilir.
VooDoo RPA müşterilerinin neden RPA uygulaması tercih ettiklerini görmek için aşağıdaki videoyu izleyebilirsiniz.
ATP’nin Uygulama Mimarısı İlker Baştürk ve ekibi, zamanlarının yeni bir kod oluşturmak veya mevcut sistemlerini “düzenlemek” için çok değerli olduğu için RPA’yı üçüncü taraf web siteleriyle birlikte kullanıyorlar. Ekip, 3. taraf web sitesinin yeni bir arayüzünün ekran görüntülerini yüklerler ve RPA botu her zamanki gibi geri kalanını halleder.
Bu nedenle şirketler, RPA’yı Yapay Zeka (AI), Makine Öğrenimi (ML), Doğal Dil İşleme (NLP) ve Computer Vision (CV) gibi diğer teknolojilerle birleştiren IRPA, Intelligent RPA‘yı kullanmaya başlıyor.
Intelligent (Akıllı) RPA, resimler, belgeler, e-postalar ve ses gibi yapılandırılmamış verileri içeren görevleri otomatikleştirmenize yardımcı olabilir. Ayrıca, biraz muhakeme veya anlayış gerektiren istisnaları ve karmaşık senaryoları ele almanıza yardımcı olabilir.
Bu nedenle, önceden plan yapmak veya bu planlamayı sizin yerinize yapması için bir RPA İş Analisti tutmak önemlidir.
BPA'nın Sınırlamaları
Kurumsal sistemleri sistemik olarak otomatikleştirme doğasından dolayı, RPA gibi görev görev otomatikleştirmek yerine, BPA’nın da dikkate almanız gereken bazı sınırlamaları vardır. Örneğin:
RPA veya BPM Ne Zaman Kullanılmalı?
RPA ve BPA birbirini dışlamaz. Tek başlarına kullanılmalarından daha iyi sonuçlar elde etmek için birlikte kullanılabilirler. İşte RPA veya BPM’in ne zaman kullanılacağına dair bazı yönergeler:
RPA ve BPA’nın ne zaman kullanılacağı, otomatikleştirilmesi gereken iş süreçlerinin niteliğine ve kapsamına bağlıdır. RPA, veri girişi, fatura işleme veya e-posta gönderimi gibi basit, yapılandırılmış ve öngörülebilir görevler için uygundur. BPA ise müşteri hizmetleri, sipariş yönetimi veya proje yönetimi gibi karmaşık, dinamik ve işbirliğine dayalı görevler için uygundur.
RPA ve BPA, her iki teknolojinin güçlü yönlerinden yararlanan hibrit bir otomasyon çözümü oluşturmak için birlikte de kullanılabilir. Örneğin, RPA bir iş akışı içindeki düşük seviyeli ve rutin görevleri yerine getirebilirken, BPA birden fazla sistem ve departman arasında üst düzey ve stratejik görevleri düzenleyebilir.
Bu şekilde, işletmeler süreçleri için daha yüksek düzeyde otomasyon ve optimizasyon elde edebilirler.